072 000 2323 (072 000 BEBE)
(Luni-Vineri 9-18)
contact@esentialpentrubebe.ro
Articolul zilei

Eruptiile dentare, între mit si realitate

Citeste articolul
Bagajul pentru maternitate Citeste articolul

Cum sa-l ajuti pe bebe mai mic de 4 luni sa se adapteze zilei de 24 de ore

Introdu-l pe bebe in rutina zilnica. Cercetatorii sunt de parere ca indiciile sociale au cea mai mare influenta asupra tiparelor de somn ale nou-nascutilor. Cand mamele isi includ copiii in activitatile zilnice, tiparele acestora de somn se adapteaza mai rapid la ziua de 24 de ore. Un studiu a urmarit tiparele de activitate ale unor copii, de la nastere pana la patru luni de viata. Cei care au fost activi in acelasi timp cu mamele lor s-au adaptata mai repede la programul de zi-noapte.

Redu stimularea nocturna. Cand bebelusul se trezeste noaptea pentru a manca, mentine agitatia la minimum. Fa cat mai putin zgomot posibil si evita sa muti copilul. Ideal, ar trebui sa eviti sa-l trezesti de tot. Daca nu se poate, fa cat mai putin 'scandal'.

Expune-l pe bebe la tiparele luminii naturale. Lumina naturala poate sa nu-l influenteze pe bebe in aceeasi masura in care o fac indiciile sociale, dar este importanta. Intr-un studiu care a implicat prematuri, cei expusi ciclurilor luminii naturale s-au adaptat mai rapid la ziua obisnuita decat cei tinuti la lumina artificiala constant. In alt studiu s-a descoperit ca bebelusii nascuti la termen care au fost expusi la mai multa lumina naturala in timpul zilei dorm mai bine noaptea.

Incearca masajul. Intr-un studiu, un grup de nou-nascuti au primit 14 zile de masaj (de la varsta de 10 zile) si acestia s-au adaptat mai repede. La 12 saptamani, bebelusii care facusera sedinte de terapie prin masaj aveau niveluri mai ridicate de melatonina.

Daca poti, alapteaza-l. Laptele de san contine triptofan, un aminoacid care este folosit de organism pentru a produce melatonina. Nivelul de triptofan creste sau scade in functie de ritmurile circadiene materne si, cand copilul consuma triptofan la culcare, adoarme mai repede. Este deci posibil ca alaptarea naturala sa-l ajute pe nou-nascut sa se sincronizeze cu ziua de 24 de ore.

Stai langa bebe pana cand adoarme. Nu exista suficiente cercetari care sa demonstreze sigur acest lucru, dar exista multe indicii ca, daca stai langa bebe cand adoarme, il ajuti sa-si dezvolte ritmurile circadiene.

Cand adultii adorm, trec printr-o serie de etape de somn, somnul profund si cel REM (rapid eye movement), celebru pentru faptul ca este asociat cu visele. Dar, in timpul somnului REM,  creierul are o activitate extremd e intensa, asemanatoare celei din timpul treziei. Adultii sunt mai predispusi sa se trezeasca in timpul somnului REM decat in somnul profund.

La sfarsitul sesiunii REM, ciclul somnului este complet. Adultii fie se trezesc, fie incepem un alt ciclu de somn. Un ciclu complet dureaza aproximativ 90-100 de minute.

Somnul nou-nascutilor este diferit. Cand adorm, intra imediat in somnul activ. Aceasta stare agitata de somn este echivalentul sesiunii REM (rapid eye movement). La fel cum adultii se pot trezi usor in timpul REM, la fel se intampla si cu bebelusii in prima lor faza de somn.

Nou-nascutii raman in acaesta etapa de somn activ cam 25 de minute, apoi intra in faza de somn linistit, caracterizata prin respiratie regulata, miscari putine si fara fluturari de pleoape.

Bebelusii nu se prea trezesc in faza de somn linistit, dar ea nu dureaza mult. Dupa 50 de minte, se termina un ciclu de somn. Bebelusii fie se trezesc, fie incep o noua faza de somn activ.

In 24 de ore, bebelusii aloca 75% din somnul lor somnului activ. Prin urmare, dorm foarte usor si se pot trezi repede.

17.05.2013, Mona Ciurezu, consultant specialist somnul copilului 0-4 ani, www.Bebedoarme.ro