072 000 2323 (072 000 BEBE)
(Luni-Vineri 9-18)
contact@esentialpentrubebe.ro
Articolul zilei

Eruptiile dentare, între mit si realitate

Citeste articolul
Bagajul pentru maternitate Citeste articolul

S-ar putea ca ceea ce stim despre disciplinarea copiilor sa fie gresit

Consecintele negative, time-out-urile si pedepsele accentueaza comportamentul negativ. S-ar putea sa fie nevoie de o abordare cu totul noua, si anume aceea conform careia focalizarea pe problema in loc de pedeapsa este cheia disciplinarii de succes. Nu controlam deci comportamentul, si solutionam nevoi.

 

Fiecare institutie de invatamant, de fapt fiecare clasa are un copil care da mereu de necaz, ba chiar il provoaca. Acel copil care nu poate sta pe scaunul lui si care are accese de furie si ii face viata invatatoarei un iad. Acel copil pe care ceilalti dau vina pentru bataia din curte.

 

Educatorii din zilele noastre sunt formati sa fie sensibili la dezvoltarea socio-emotionala, iar scolile sunt dedicate integrarii copiilor cu probleme cgnitive si de dezvoltare. Insa toata teoria este buna de pus la cos cand vine vorba de copiii dificili. Profesorii inca se bazeaza pe sistemele invechite de recompensa si pedeapsa, folosind orice, de la cartonase rosii si galbene, la tabele de monitorizare a comportamentului, premii, suspendari etc.

 

Filosofia lor spune ca tot ce intra in comportamentul uman este determinat de consecinte, iar comportamentul negativ trebuie pedepsit (Pavlov a fost cel care si-a dat primul seama de asta, experimentand pe... caini).

 

Consecintele au insa consecinte. Studiile psihologice contemporane sugereaza insa ca aceste metode disciplinare standard exacerbeaza problemele de comportament in loc sa le rezolve. Ele sacrifica obiectivele pe termen lung pentru castigul pe termen scurt – pacea momentana in sala de clasa.

 

Psihologul Ed Deci de la Universitatea din Rochester, citat de motherjones.com, a descoperit ca profesorii care doresc sa controleze comportamentul elevilor – in loc sa-i ajute sa si-l controleze ei insisi – submineaza elementele esentiale pentru motivare: autonomie, un sentiment al propriei competente si capacitatea de a relationa cu ceilalti. Ceea ce, in schimb, duce la dificultati in autocontrol, o abilitate esentiala pentru succesul pe termen lung.

 

Un specialist de la Universitatea Stanford, Carol Dweck, a demonstrat ca pana si recompensele – stelute aurii – pot eroda motivatia si performanta copiilor mutand accentul pe ceea ce crede profesorul de pe recompensele instrinseci ale invatarii.

 

Atunci are sens sa impunem tratamente dure copiilor dificili? Ii tratam pe copiii neascultatori de parca acestia ar vrea sa faca asta cand, in cele mai multe cazuri, nu se pot comporta altfel? Par intrebari pe care mama ta le-ar considera scuze. Dar stau in realitate in miezul unor cercetari solide care revolutioneaza disciplina copiilor. Psihologul Ross Greene, care a predat la Harvard si Virginia Tech, a declarat ca exista o intreaga populatie de copii supracorectati, supradirectionati si suprapedepsiti. Oricine munceste cu copii care au probleme de comportament stiu ca acestia se obisnuiesc cu pedeapsa.

Conform filosofiei lui Greene, cand un copil sare prea des din scaunul sau, nu il pedepsim, ci vorbim cu el sa aflam motivele reactiei lui (nu cumva se temea ca va uita ce vroia sa spuna?) si apoi sa gasim strategii alternative pentru viitoarele momente in care se va simti la fel. Scopul este sa ajungem la radacina problemei, nu sa disciplinam copilul pentru modul in cae ii functioneaza creierul.

 

Specialistii in neurostiinta au descoperit cum cortexul prefrontal al creierului este esential in administrarea a ceea ce inseamna functiune executiva – capacitatea noastra de a controla impulsuri, prioritiza sarcini si organiza planuri. Iar alte cercetari sugereaza ca aceste cortexuri prefrontale ale copiilor agresivi nu s-au dezvoltat sau de dezvolta mai incet, deci ei sunt pur si simpli incapabili sa-si reglementeze comportamentul.

 

Dar creierul se educa. Invatarea si experientele repetate pot schimba structura fizica a creierului crand noi trasee neuronale.

 

03.08.2015, Mamicile de la EsentialpentruBebe.ro