072 000 2323 (072 000 BEBE)
(Luni-Vineri 9-18)
contact@esentialpentrubebe.ro
Articolul zilei

Eruptiile dentare, între mit si realitate

Citeste articolul
Bagajul pentru maternitate Citeste articolul

Cum sa-i ajuti pe copii sa depaseasca starile de anxietate

Imagineaza-ti ca esti in avion si, brusc, se aprinde luminita care te anunta sa-ti pui centura. Vocea pilotului iti spune sa te pregatesti de turbulentele care vor incepe. Intr-o clipa, inima iti bate mai tare, stomacul pare ca ti-a ajuns in sosete si respiratia s-a accelerat. Acestea sunt simptomele fizice si emotionale ale anxietatii.

Copiii, ca si adultii, experimenteaza anxietatea si stresul cat e ziua de lunga. Netratate, anxietatea si stresul duc, pe termen lung, la probleme emotionale si psihice. Chiar si pierderea somnului poate stresa un copul si il face, in mod evident, sa devina anxios.

Strategii pentru a-ti ajuta copilul sa faca fata anxietatii:

- Adopta un ritual nocturn. Tulburarile de somn afecteaza coordonarea fizica si abilitatea de a ne controla emotiile,inclusiv iritabilitatea, tristetea, anxietatea, controlul impulsurilor, concentrarea si luarea deciziilor. Obiceiurile nesanatoase de somn pot duce la stres si anxietate. Creeaza un ritual al serii in timpul caruia copilul tau sa aiba timpul si spatiul necesare pentru a discuta despre problemele lui de peste zi. Includeti mangaierile, luatul in brate si/sau o rugaciune. Copilul va simti astfel ca nu trebuie sa faca fata singur la problemele sale, ca noaptea nu e singur si, al o adica, poate sa reia totul dimineata. Pana atunci...

- Monitorizeaza consumul de media al copilului. Uita-te la stiri impreuna cu el si ofera-i explicatii la nevoie. Tu vei veea astfel la ce se uita el si vei diminua orice tensiune ar putea-o resimti. Copiii mici, de exemplu, daca aud o stire despre un accident, se tem ca familia lor este in pericol real.

- Ajuta-ti copilul sa-si infrunte temerile. Puteti sa faceti un joc de rol, pentru ca asa copilul va fi mai deschis sa-si impartaseasca problemele, ceea ce va duce la scaderea anxietatii. Va invata ca exista tehnici de reducere a stresului si ca tu esti o persoana de incredere careia ii poate spune totul.

- Invata-ti copilul tehnici de relaxare progresiva, cum ar fi respiratia calma, meditatia si vizualizarea creativa. Aceste tehnici pot influenta sistemele default ale creierului si scadea tristetea, caci, cand creierul isi pierde concentarea si mintea zburda, sistemul default al creierului activeaza tristetea.

- Nu-i supraincarca programul. Copilul tau are nevoie de timp de odihna. Cand are un program prea incarcat cu activitati, incep sa aiba problemele de anxietate si bolile parintilor lor, cum ar fi dureri de cap, de stomac, ulcere, tulburari de somn, atacuri de anxietate, rosul unghiilor, udarea patului in timpul noptii. Copilul nu are aceleasi sisteme de manageriere a situatiilor ca noi, asa ca nu se pot detensiona. O povara teribila pentru el.

- Gaseste timp pentru joaca creativa. Copilul are nevoie de experiente pozitive. De sansa de a-si intoarce privirea inlauntru, de a-si dezvolta increderea in sine si de a le face fata problemelor intr-un mod mai constructiv si mai sanatos. Copilul trebuie sa se joace, sa se distreze, "sa fie".

- Include activitatea fizica in rutina copilului. Sportul stimuleaza endorfinele si ii ia mintea copilului de la probleme. Pentru ca endorfinele sunt eliberate in timp jocului si sportului, in mintea copilului problemele care par insurmontabile sunt atacabile din perspectiva jocului si privite cu optimism. Copilul dobandeste abilitatea de a controla situatia.

- Fii ceea ce vrei sa vezi! Copilul tau este un invatacel social si intrepreteaza indiciile comportamentale, copiindu-ti comportamentul tau si pe al celorlalti care au grija de el. Daca i se intampla ceva si tu esti calma, fara a reactiona exagerat, atunci copilul invata sa aiba capacitatea de a controla, psihologic si fizic, ‘atacul’. Trebuie deci sa ai grija de propria sanatate mintala si fizica pentru a-ti inspira copilul sa raspunda la anxietate intr-un mod sanatos.

- Nu subestima sentimentele copilului. Cand este suparat sau agresat la scoala, fii empatica si plina de compasiune. Nu-l face sa se simta vinovat pentrue xperientele lui. Fii in echipa lui si valideaza-i sentimentele pe care ti le comunica. Asculta-l activ.

- Ajuta-ti copilul sa se contreze pe partea pozitiva a lucrurilor. Cand un copil este anxios, exista riscul ca el sa se concentreze numai pe partea negativa a lucrurilor. Ghideaza-l sa vezi aspectele pozitive ale situatiei.

- Petrece timp cu el. Una dintre cele mai bune tehnici de reducere a anxietatii este petrecerea timpului impreuna, ca o familie.

?

Daca anxietatea copilului si a ta nu pot fi surmontate intr-o amniera sanatoasa, cere-ti ajutor psihologic. 

14.02.2014, Mamicile de la EsentialpentruBebe.ro