072 000 2323 (072 000 BEBE)
(Luni-Vineri 9-18)
contact@esentialpentrubebe.ro
Articolul zilei

Eruptiile dentare, între mit si realitate

Citeste articolul
Bagajul pentru maternitate Citeste articolul

Topul alimentelor recomandate pentru un somn linistit al copilului

Este posibil sa alegem cele mai potrivite alimente pentru somnul linistit al copilului nostru? Este una din intrebarile frecvente la care trebuie sa raspund ca specialist si ca mama. Nevoia adultilor de a controla durata somnului propriilor copii produce, de multe ori, expunerea acestora din urma la greseli nutritionale importante, cu repercursiuni imediate si de viitor.

 

Contrar credintelor populare, un copil cu burta plina nu are sanse sa doarma linistit toata noaptea. Alegerea alimentelor folosite la cina trebuie sa respecte principiile simple de a selecta acele produse care contin concentratii importante din substantele chimice care induc somnul sau ii prelungesc durata: triptofan (aminoacid esential implicat in reactiile chimice de inducere a somnului), serotonina si melatonina (relaxanti ai sistemului nervos central si hipnoinductori), magneziu (relexant muscular), calciu (catalizator al reactiilor chimice), carbohidrati (cresc indicele glicemic, asigura senzatia de satietate si produc secretia de insulina).

 

Este de evitat sa le oferi copiilor la culcare alimente care contin cafeina (cacao, ciocolata, cola), mancaruri cu condimente iuti sau anumite medicamente neurostimulate (de exemplu, antialgice, medicamente pentru raceala care contin epinefrina etc.). Putem insa sa le oferim copiilor popularul ceai de musetel, fara teama de a gresi.

 

Dintre cele mai populare alimente, considerate ca cina ideala, enumeram:

 

  1. Lapte si lactatele – continut mare de triptofan si calciu; indiferent daca ne referim la o cana de lapte cald sau un sandvis cu branza, avem sansa sa le oferim copiilor nostri o masa pe placul lor si suportul unui somn linistit;
  2. Bananele – sunt bogate in magneziu; contin, de asemenea, serotonina si melatonina, ceea ce le recomanda ca alimente potrivite pentru cina;
  3. Cereale integrale – parte importanta in dieta copiilor; alimentele pe baza de cereale integrale contin carbohidrati care induc productia de insulina si activeaza anumite linii metabolice care ajuta la inducerea unui somn linistit; fulgi de porumb sau ovaz, paine toast, paste, covrigei;
  4. Orez – un aliment iubit de copii datorita gustului, dar si texturii interesante, respectiv si de mame, datorita usurintei de gatit; se clasifica in acest top datorita indexului glicemic crescut pe care il asigura inca de la initierea diversificarii;
  5. Carne de pasare – continutul cel mai mare de triptofan este in carnea de curcan;
  6. Carne de vita macra – continut mare de triptofan si fier;
  7. Fasole – continut important de triptofan si fibre, varianta vegetariana pentru o masa satioasa, in cazul copiilor care nu agreaza carnea;
  8. Fructele de mare nu sunt alimente obisnuite bucatariei romanesti, dar sunt citate ca sursa nutritional optima pentru iod si alte oligoelemente si antioxidanti; consumul lor stimuleaza productia de serotonina si melatonina si le recomanda ca ideala pentru cina potrivita sa asigure somnul linistit, macar o data pe saptamana.

Sunt recomandate si fructele cu coaja lemnoasa, semintele de in, mierea si oul.

18.12.2012, Expert: Raluca Ghinea, Medic Specialist Neonatolog