072 000 2323 (072 000 BEBE)
(Luni-Vineri 9-18)
contact@esentialpentrubebe.ro
Articolul zilei

Eruptiile dentare, între mit si realitate

Citeste articolul
Bagajul pentru maternitate Citeste articolul

Ritmul circadian sau ceasul interior

Nu ne punem ceasul sa sune pentru a ne aduce aminte sa ne culcam. Dar exista totusi un mecanism care se cheama ceasul interior si care ne spune cand sa ne simtim obositi si cand sa ne ducem la culcare. Nu ticaie, nu are nevoie de baterii si tine toata viata. Este ceasul propriu si personal care stabileste si cat de mult si de adanc dormim. Simpatic, nu?

 

Ceasul interior are 2 componente: ritmul circadian (sau fluctuatiile temperaturii corpului) si nivelul melatoninei (sau hormonul intunericului).

 

Ritmul circadian este un ciclu de 24 de ore la care se raporteaza majoritatea proceselor fiziologice. Temperatura corpului nu este fixa, ci variaza cu maximum 2 grade. Cand temperatura corpului creste, suntem alerti si avem cel mai mare randament. Prin contrast, cand temperatura corpului scade, suntem lenesi, apatici si obositi.

 

Sa explicam si mai departe. Ca parinti, in genereal, ne dorim sa incepem antrenamentul pentru somn al bebelusilor inainte ca acestia sa implineasca 4 luni. Insa ceasul lor biologic nu este inca maturizat. Parintii trebuie sa inteleaga ca momentul aparitiei starii de somn este la fel de important, daca nu chiar mai important, decat durata somnului. Nu uitati ca un somn sanatos inseamna nu doar o durata buna, ci si momentul potrivit. Trebuie, cu alte cuvinte, sa sincronizam rutina somnului cu ritmul circadian. Ceasul biologic este controlat genetic.

 

Ritmul circadian consta in schimbarile fizice, mentale si comportamentale care, in general, urmeaza un ciclu de 24 de ore. Acest ritm este dictat, in principal, de factori naturali din corpul nostru, dar este afectat si de lumina/ intunericul din mediul inconjurator, lumina fiind cea care da semnalul pornirii ceasului intern. Ciclurile somn/ veghe, temperatura corpului si alte functii importante ale organismului, toate pot fi afectate de ritmul circadian. Inclusiv somnul.

 

Cand copilul nostru doarme in sincronie cu ritmul lui circadian este in masura sa obtina cel mai calitativ somn posibil, e ca si cum, daca am face o comparatie cu mancarea are parte de "Somn sanatos" in sa aiba parte de "Junk sleep" (corespondentul somnului pentru "Junk food").

Stim cu totii ca este recomandat sa dormim cel putin 8 ore pe noapte. Dar este oare bine sa dormim intre 3 am si 11 pm? Nu stiu cum v-ati simti voi, dar eu as fi o epava! Si asta pentru ca, desi as dormi 8 ore, nu as dormi in momentul potrivit al zilei. Dar bioritmul difera in functie de individ. Stim, nu-i asa, ca exista asa-numitele pasari de noapte (cei care se culca tarziu si se trezesc dimineata mai tarziu), dar si pasarile de zi, cei care se culca devreme si se scoala din pat cu noaptea in cap, intrand rapid in priza.

Explicatia stiintifica e urmatoarea: „ceasul intern” se afla într-un grup de celule situate la nivelul hipotalamusului (nucleu suprachiasmatic) si la nivelul glandei pineale. Aceste zone primesc informatii despre lumina din mediul exterior prin intermediul retinei de la nivelul ochiului. Nucleul suprachiasmatic si glanda pineala transmit semnale in corp prin intermediul maduvei spinarii. Glanda pineala secreta melatonina, al carui nivel este mai mare noaptea si mai scazut în timpul zilei.

 

In hipotalamus exista anumite celule responsabile de ritmurile circadiene si de ritmurile ciclice de livrare a unor hormoni in organism.

 

De aceea este extrem de important ca parintii sa sincronizeze rutina somnului cu varsta biologica a copilului si ritmul lor natural de somn. Nou-nascutii si sugarii sub 4 luni nu pot fi educati in niciun fel, caci ceasul lor biologic este imatur. Ganditi-va ca au stat in pantec unde este intuneric tot timpul. Ritmul somnului se dezvolta odata cu sistemul nervos, ceea ce-i ajuta pe ei sa se adapteze mediului si sa se linisteasca la nevoie.

 

Daca lasam lumina soarelui sa inunde camera dis-de-dimineata, il ajutam pe bebel ca e vremea trezirii. Stingerea luminii seara este si acesta un pas util. Hranitul la anumite ore, dar si activitatile regulate si repetate ajuta de asemenea la reglarea ceasului biologic. Parintii care accepta acest lucru si constientizeaza ca este vorba despre o perioada scurta, renuntand la asteptari nerealiste, se bucura mai mult de cadoul minunat pe care l-au primit: un copil.

25.11.2012, Mamicile de la EsentialpentruBebe.ro