072 000 2323 (072 000 BEBE)
(Luni-Vineri 9-18)
contact@esentialpentrubebe.ro
Articolul zilei

Eruptiile dentare, între mit si realitate

Citeste articolul
Bagajul pentru maternitate Citeste articolul

Alfie Kohn: 5 afirmatii neobisnuite despre joaca

- Copiii trebuie sa aiba nenumarate oportunitati de joaca.
- Chiar si copiii mici au mult prea putine astfeld e oportunitati in zilele noastre, mai ales in emdiu scolar.

Aceste doua afirmatii , ambele importante si de nedisputat, au fost enuntate de nenumarate ori. Mai ales a doua reflecta „cultul rigorii” din centrul reformei scolare tip corporatist. Impactul ei devastator poate fi verificat pe orizontala (cu pregatirea pentru teste care inlocuiete activitati mai valoroase la fiecare nivel de varsta), dar si pe verticala (cu presiunea asupra claselor mici care duce la o instruire neadecvata dezvoltarii). Educatorii de la gradinita sacrifica oportunitati de joaca imaginativa pentru a-i instrui pe copiii mici sa deprinda un set definit de abilitati.

Iata inca cinci afirmatii despre joaca ce par mai putin evidente sau, cel putin, sunt mai rar puse in discutie.

1. „Joaca” este redefinita vicleneste. Ori de cate ori un concept educational incepe sa atraga atentie in favoarea sa, numele sau va fi invocat de persoane (sau institutii) ca reprezentand o evrsiune diluata, daca nu chiar distorsionata, a ideii originale. Multe lucruri au fost caracterizate ca fiind „progresive”, „autentice”, „echilibrate”, „adecvat varstei cutare”, „centrat pe elev”, „practic”, „diferentiat” sau „bazat pe descoperire”, dar s-au dovedit a fi cat se poate de traditionale. La fel se intampla si cu jocul. Multe dintre activitatile descrise ca joc sunt organizate de profesori si nu implica joaca la libera alegere sau imaginatie/creativitate.


2. Copiii mici si mari trebuie sa aiba ocazia sa se joace impreuna. Copiii mai mari s epricep de minune sa-i sprijine pe cei mici in joaca nesegregata. Chiar mai bien decat adultii, pentru ca nus e considera responsabili pentru educatia lor pe termen lung. Ei nu ii plictisesc pe cei mici si nici nu ii desconsidera.


3. Joaca nu e doar pentru copii. Ideea de joc este strans inrudita cu imaginatia si inventivitatea. Jocul nu trebuie sa fie parte doar din viata copilului mic, ci si a adolescentului si a adultului.


4. Scopul jocului este ca nu are niciun scop. Ne jucam pentru ac e distractiv, nu pentru ca ar aduce vreun avantaj instrumental. Ideea nu este sa atingi performanta sau sa stapanesti o abilitate, chiar daca asta se intampla in cele din urma.


5. Joaca nu este singura alternativa la „munca”. Munca si joaca nu epuizeaza optiunile disponibile. Mai exista si invatarea care nu are ca scop primar distractia asemanatoare jocului (desi aduca satisfactie), nici crearea de produse din cadrul muncii (chiar daca implica efort si concentrare maxime). Nu e obligatoriu sa muncesti sa experimentezi provocarea sau excelenta si nu e obligatoriu sa te joci sa simti placere.

ESTE INSA NEVOIE DE JOACA PURA. IAR ACEASTA JOACA NU ESTE IMPLINITA.

Alfred Kohn scrie si sustine conferinte despre comportamentul uman, educatie si parenting. A scris vreo 12 carti, nenumarate articole si participa si organizeaza conferinte pe teme de educatie prin toata lumea. Este o voce importanta a educatiei progresive si critica multe aspecte traditionale ale cresterii si scolarizarii copiilor: competitia (unul castiga, numai daca celalalt pierde), sistemul de conditionare prin recompensa si pedeapsa, testele standardizate, notele, temele pentru acasa.

Ai vrea sa aflii mai multe de la el? EsentialpentruBebe.ro si BebeDoarme.ro te invita la conferinta.

Mergi pe link-ul de mai jos si vezi cum te poti inscrie: totuldespremame.ro.

Sursa articol: Alfie Kohn, Huffington Post

 

11.10.2013, Mamicile de la EsentialpentruBebe.ro